Artificial Landscape 2.0, 2022 nylon, lucht, ventilatoren
Met opblaasbare installaties, draaiende spiegels en ritselende vlaggen weet kunstenaar Elsemarijn Bruys een zintuiglijke ervaring te creëren waarin lucht en beweging centraal staan. In Artificial Landscape 2.0 ontvouwt zich een nieuw, kunstmatig landschap. Midden in deze industriële ruimte betreed je een felgekleurde wereld, opgebouwd uit zachte materialen die zowel fysiek als visueel overweldigend zijn en je kortstondig afsluiten van de echte wereld. De felle oranje kleur veroorzaakt een optisch nabeeld, na het verlaten van de installatie lijkt de omgeving enkele seconden groen; ontstaan doordat de ogen tijdelijk uit balans raken. Dit artificiële landschap ontregelt de zintuigen en bevraagt op subtiele wijze hoe de mens zich verhoudt tot een wereld waarin het natuurlijke en het kunstmatige steeds meer in elkaar overvloeien.
‘Artificial Landscape’, BIG Art, Amsterdam
foto: Lisa Schamle
Elsemarijn Bruys (1989) maakt vaak gebruik van reflectie, vervorming, verandering van vorm, beweging. Bruys is opgeleid in Fashion Design aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Ze werkt multidisciplinair, met bewegende en interactieve installaties, sculpturen en ruimtelijke (architecturale) interventies. Hierin speelt lucht vaak een belangrijke rol. Ze weet bezoekers op een toegankelijke manier aan te spreken, doordat haar werk niet alleen te zien is, maar ook te horen en voelen.Â